stirile addsite logo

Ce este și cum se depune declarația de beneficiar real?

Ce este și cum se depune declarația de beneficiar real?

Declarația privind beneficiarii reali este un document care, din momentul introducerii lui, 2019, și până astăzi, a suferit mai multe modificări.

Declarația anuală cu beneficiarii reali a fost introdusă inițial în iulie 2019, a fost eliminată în iulie 2020 și apoi reintrodusă în aprilie 2021. Depunerea ei a fost apoi amânată pentru luna octombrie 2021, iar la începutul lunii decembrie declarația anuală a fost eliminată, fiind obligatorie doar pentru un număr limitat de firme.

Deși autoritățile spuneau că formularul va fi eliminat din nou în 2022, din proiectul de lege reiese doar că va fi restrâns numărul de firme obligate să-l depună.

  • Actul normativ recent adoptat de Camera Deputaților, care aduce modificările depunerii declarației beneficiarilor reali, urmează să fie aprobat de președintele României și mai apoi publicat în Monitorul Oficial.

Ce este declarația privind beneficiarii reali

Declarația de beneficiar real este considerată un element suplimentar de transparență propus de Legea 129/2019 cu privire la prevenirea  infracțiunilor teroriste și combaterea spălării de bani. 

În acest sens companiilor li s-a transmis că au obligația de a depune o declarație/document ce confirmă proprietarul efectiv în momentul înregistrării societății, anual și cu orice ocazie când se realizează o modificare pentru a fi înregistrată în baza de date a registrului beneficiarilor reali ai companiilor.

  • Se dorește menținerea unui registru al beneficiarilor reali și pentru a se menține detaliile referitoare la directori, mandatari și beneficiari.

Acest document se bazează pe recomandările oferite de organizații și organisme internaționale, printre care Forumul global pentru transparență și Schimbul de informații în scopuri fiscale.

La nivel global, astfel de noi cerințe ajută la combaterea evaziunii fiscale, a tentativelor de corupție, a acțiunilor de spălare a banilor și previn finanțarea activităților teroriste. 

Ce prevedea până acum declarația 

Firmele cu asociați doar persoane fizice, care erau exceptate până în 2021, trebuiau la rândul lor să declare beneficiarul real al activității economice la Registrul Comerțului. De asemenea, firmele cu asociați persoane juridice trebuiau să depună anual declarația privind beneficiarul real, în termen de cel mult 15 zile stabilit a începe să curgă de la depunerea situațiilor financiare anuale. 

Cele mai citite articole

Înainte de anul 2021, declarația trebuia depusă doar la înmatriculare și ori de câte ori intervenea o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real declarat. Aceste obligații rămâneau de asemenea valabile.

  • La data de 31 mai 2021, s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență pentru prelungirea termenului de depunere a declarației. Astfel, declarația anuală privind beneficiarul real al persoanei juridice trebuia depusă la oficiul registrului comerțului până la data de 1 octombrie 2021, pentru a nu risca o amendă de până la 10.000 de lei și chiar dizolvarea firmei în cazul neplății sancțiunii.

Câte declarații au fost depuse în 2021

Potrivit datelor Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) „până la data de 01.10.2021, inclusiv, a fost depus un număr de 620.741 declarații anuale privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice/declarații prevăzute de dispozițiile art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, iar în perioada 2.10 – 5.11.2021 fost depus un număr de 99.814 declarații. În total, în perioada 01.01 – 5.11.2021 a fost depus un număr de 720.555 declarații”.

Cine trebuie să depună declarația începând din 2022

Pe 7 decembrie 2021, un nou proiect de lege prin care se modifică Legea 129/2019, a trecut astfel de ambele Camere parlamentare.

Cea mai importantă măsură votată de deputați face referire la controversata declarație anuală privind beneficiarii reali ai firmelor. Astfel, declarația va trebui depusă, începând din 2022, de mai puține firme decât în prezent, conform proiectului de lege adoptat de deputați. 

  • Mai exact, numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor vor mai depune declarația anuală. În același timp, deputații reajustează modalitățile prin care formularul poate ajunge la autorități.

Practic, declarația de beneficiar real se va depune, după intrarea în vigoare a proiectului de lege, doar la înființarea unei firme și dacă apar ulterior modificări privind beneficiarii reali (în 15 zile de la data apariției modificărilor). Declarația anuală va fi depusă suplimentar numai de firmele care au printre acționari entități din state considerate riscante din punct de vedere al spălării banilor.

Cum vor ști firmele dacă trebuie să depună declarația anuală? 

Conform proiectului, lista statelor cu risc de spălare a banilor va fi publicată și actualizată periodic pe site-ul Oficiului Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor. Astfel, companiile de la noi vor urmări numai lista publicată de Oficiu, nu și entitățile internaționale care fac liste „negre”.

  • Deși termenul pentru depunerea declarației anuale va fi 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, proiectul prevede o amânare automată pentru cât va mai dura starea de alertă în contextul crizei coronavirusului. 

Astfel, declarația anuală se va depune în 2022, de exemplu, dacă starea de alertă se menține, în 90 de zile de la terminarea acesteia. Ulterior terminării stării de alertă se va reveni la termenul de 15 zile de la aprobarea bilanțurilor.

Cele mai citite articole

Read Previous

Aflati cum puteti primi despagubirea in caz de accident pe baza politei de asigurare RCA!

Read Next

Ce este contractul de comodat – Model Comodat în WORD

Most Popular