Foarte multi romani au luat contact cu munca la domiciliu incepand cu 2020, din cauza pandemiei Covid-19, care a blocat mai multe sectoare de activitate. Angajatii au fost pusi in fata faptului implinit de a face fata sarcinilor de la birou din confortul propriei locuinte. Pentru unii dintre ei, acest lucru a adus foarte multe avantaje, iar pentru altii, din contra, productivitatea nu s-a mai ridicat la acelasi nivel.
Avantajele muncii de acasa
Pentru ca unii angajati au facut fata acestui tip de munca, pe piata au aparut joburi de acasa, asa numitele joburi remote pentru care nu se solicita prezenta fizica la un birou: operatori call center, specialisti marketing, specialisti in comunicare, programatori, analisti date etc.
Conform celor de la Financer, avantajele de care s-au bucurat ei si angajatorii au fost:
- timpul alocat parcurgerii distantei de la/pana la job a fost eliminat – in unele cazuri, acest aspect a adus un mare beneficiu, avand in vedere ca anumiti angajati petrec doua ore sau chiar mai mult in trafic pentru a ajunge la job;
- program mai flexibil – fiecare angajat isi face un program dupa care functioneaza. Acasa, pauzele sunt mai mici, dar mai dese, iar indeplinirea task-urilor zilnice se face dupa dorintele fiecaruia, nu neaparat intr-o anumita ordine;
- mai putin stres – confortul de acasa si sentimentul ca se afla intr-un loc familiar ii ajuta pe oameni sa se simta in largul lor si sa uite de stres. In plus, faptul ca nu se afla intr-un birou aglomerat, cu atatia colegi, elimina si anxietatea legata de contactarea bolilor (in special Covid-19);
- in privinta angajatorilor, principalul beneficiu este acela al reducerii costurilor. Inchirierea sau intretinerea unui spatiu de birouri costa, in unele cazuri chiar foarte mult. Pentru ca acestea nu au mai fost ocupate, angajatorii au putut sa obtina de la proprietari reduceri la plata chiriei si la cea a utilitatilor.
Dezavantajele joburilor remote
Printre nemultumirile angajatilor care lucreaza de acasa se numara:
factorii perturbatori – nu toti oamenii isi pot amenaja acasa un birou perfect functional, care sa ofere liniste si o atmosfera productiva. De fapt, majoritatea trebuie sa faca fata sarcinilor de la serviciu cu o sumedenie de factori perturbatori: copii, animale, zgomotele vecinilor etc. Acest disconfort poate duce la pierderea concentrarii si a atentiei;
comunicare dificila cu colegii – si acest dezavantaj este intalnit la foarte multi angajati. Comunicarea cu colegii poate fi deficitara, sarcinile ajungand chiar distorsionat la ei;
lipsa motivatiei – aceasta este o problema pentru acei angajati care gasesc un adevarat refugiu si o bucurie in atmosfera de la birou. Acasa ei nu se mai simt motivati si nu pot intra in starea de lucru;
principalul dezavantaj in randul angajatorilor este acela ca nu mai detin controlul asupra angajatului. Atunci cand se afla fata in fata, comunicarea este mai eficienta, sarcinile sunt mai bine trasate, iar angajatorul poate verifica activitatea tuturor oamenilor din subordine.
Oricat de avantajoasa sau nu ar fi munca de acasa, este clar ca a impus noi conditii atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Acolo unde aceasta functioneaza foarte bine, firmele vor recurge cu siguranta la ea ori de cate ori este nevoie.