Nu întotdeauna schimbările sunt ușoare, mai ales atunci când vine vorba de momente în care nu ești mereu sigur dacă ai făcut sau nu alegerea corectă. În această categorie intră și schimbarea locului de muncă, tranziție ce vine la pachet cu o mulțime de modificări de toate felurile, printre care și cele ce țin de latura interumană și de relaționare.
Colegi noi? Mediu nou de lucru? Iată câteva sfaturi utile care te vor ajuta să te acomodezi și să te integrezi rapid în noul colectiv:
Integrarea profesională și integrarea informală
A reuși să te integrezi în echipă este o necesitate, întrucât nereușita acestei acțiuni duce la o evoluție descendentă a randamentului și a performanțelor specifice poziției ocupate. Nimănui nu îi place să fie privit ca un extraterestru atunci când intră într-un mediu nou, motiv pentru care integrarea în colectiv cuprinde ambele aspecte ale relației cu colegii: cel profesional și cel personal.
Îmbinate, aceste planuri îți creează sentimentul de siguranță și apartenență, validându-ți încrederea în sine.
Etapele integrării în echipă
În fiecare birou există reguli nescrise pe care le poți afla doar în timp, urmărind comportamentul celorlalți. Dincolo de competiție și conflictele diverse, la job vei petrece foarte mult timp alături de echipa cu care lucrezi, astfel încât o atmosferă plăcută este esențială pentru a da randament maxim.
Și dacă încă ai îndoieli cu privire la lucrul în echipă, nu uita că alături de colegi vei împărți mai ușor sarcinile și îți vei dubla succesul.
Mulți oameni aleg să nu vorbească despre viața personală atunci când se află la job, fapt care uneori e bine de luat în calcul, trasând astfel o graniță clară între problemele de la serviciu și cele de acasă. De asemenea, e important să știi că atunci când ajungi într-un mediu nou, nu este indicat să te plângi ori de câte ori ai ocazia de ceea ce faci, să îți ocolești colegii, dar să știi și când să spui pas lucrurilor care te pot epuiza.
Cele mai citite articole
Pentru asta, etapele integrării în echipă urmează următorul proces:
- Cunoașterea colegilor de lucru și a echipei în care vei lucra;
- Competiția pentru stabilirea rolurilor, urmând momentul în care fiecare își joacă propriul rol;
- Performanța dată de echipă ca întreg;
- Dezintegrarea echipei de la respectivul loc de muncă, fiecare membru obținând competențe înalte și fiind promovat pe poziții mai bune.
Comunicarea, cheia succesului
În primele luni la un nou loc de muncă, comunicarea și socializarea joacă un rol foarte important. În acest fel, vei reuși să îți cunoști colegii și să construiești facil relații profesionale cu aceștia.
Inițiativa de a petrece timp împreună și în afara biroului trebuie să vină de la tine, așa încât le-ai putea propune colegilor să luați masa de prânz împreună sau să ieșiți în oraș după programul de lucru, fapt care te va ajuta să îi cunoști în afara spectrului profesional.
Deschiderea către nou și flexibilitate
Pentru ca noua poziție ocupată să reprezinte un prilej de evoluție profesională, este necesar să fii deschis în acumularea de noi informații și să deprinzi noi abilități și competențe. De asemenea, este important să fii receptiv în a primi feedback atât de la superiorul direct, cât și de la colegi, deoarece asta va face integrarea ta mult mai eficientă prin raportare la valorile și identitatea companiei.
Training de acomodare
De cele mai multe ori, recrutarea presupune, printre primele acțiuni, construirea și implementarea unui plan de integrare. Este vorba de o perioadă de până la trei luni în care responsabilul de resurse umane, împreună cu formatorii, desfășoară activități de cunoaștere și de omogenizare a grupului, de conexiune între noii membri și veteranii colectivității, adică un training propriu-zis de formare și integrare.
Cert este că disponibilitatea și deschiderea trebuie să vină în primă etapă de la tine și din felul în care îți dorești să fii văzut de cei din jur.
Sursă foto: Shutterstock